Uudised

Søren Hejnfelt: pole mõtet tungida Poola turule, kui sa ei tule toime tagasilöökidega

18.12.2019

Finestmedia äriarendusjuhi Søren Hejnfelti sõnul on Poola Eesti IT-firmade silmis suure potentsiaaliga turg. Tema soovitus ettevõtetele, kes kaaluvad sellele hiiglaslikule võimaluste maale sisenemist, on lihtne: kui sa pole piisavalt tugev, et elada üle 2-3 aastat katsetamist ja võimaliku ebaõnnestumist, ära hakka üldse üritama.

Søren Hejnfelt, Foto: Finestmedia

„Poola turul edu saavutamine võib osutuda väga keeruliseks katsumuseks. Nagu selle riigi rahvaarv, on ka kõik muu seal 30 korda suurem ja võtab palju rohkem aega kui Eestis. Ja kui saadki lõpuks jala ukse vahele, ei hakka raha 30 korda kiiremini sisse voolama. Poola turul toimetamiseks tuleb olla vastupanuvõimeline, paindlik ja kannatlik,“ sõnas Finestmedia äriarendusvaldkonna juht ja juhatuse liige Søren Hejnfelt.

Tema sõnul on Finestmedia suutnud tänaseks luua tervikliku arendusmeeskonna Gdanskis, kes on sõlminud esimesed tulusad kliendilepingud.

„Meil kulus esimese miljoni euro teenimiseks kaks aastat. Turule sisenemise käigus saadud õppetunnid on aidanud meil arengule kiirem käik anda ning võtta maksimumi, mida Poolal meile pakkuda on. Ma ei näe mingit põhjust, miks me ei peaks suutma teenida järgmise miljoni kaks korda lühema ajaga ning säilitada seda kasvutempot ka tulevikus,“ sõnas ta.

Finestmedia esindaja loetleb viis peamist õppetundi, mida tasub arvesse võtta Poola turule sisenemisel:

  1. Ära mine Poola odavat allhanget tegema. Poola ei ole riik, kust otsida lihtsate arendustööde jaoks odavat tööjõudu. „Tegelikult ei kaalunud Finestmedia kunagi sellist stseanaariumi, sest meie partnerluskoostööd on selleks liiga keerukad ja ärikriitilised. Me läksime Poola, et eksportida tõhusa digitaliseerimisprotsessi elutsükli haldamise ja äriekspertiisi poolest tuntud Finestmedia brändi riiki, mille ärimaastik on Eestile mõnevõrra sarnane. Poola on vaid algus – töötame selle nimel, et laiendada tegevusi aastaks 2021 ka teistele turgudele peale Eesti ja Poola,“ ütles Hejnfelt.

  2. Ära eelda, et sind tervitatakse avasüli. Poola ettevõtted on välismaiste ja eriti alustavate ettevõtetega koostöö osas pigem skeptilised. „See tähendab, et pead väga hoolega läbi mõtlema, kuidas ja kus sa oma äri alustad. Meie otsustasime vältida Varssavit ning alustasime Tri-City piirkonnas Gdanski ümbruses. Meile tundus, et sealne ärikultuur on palju lähedasem Eestis levinud põhjamaisele stiilile ning me ei pea rinda pistma nii paljude takistuste ja äridogmadega,“ sõnas Hejnfelt.

  3. Ole valmis oma lähenemist muutma. Poola turule sisenedes tuleb näidata üles erilist kohanemisvõimet. „Kui alustasime oma äri, olid meil hinnataseme, väärtuspakkumise ja konkurentsieelise osas väga jäigad hoiakud. Aga kui olime juba aasta aega peaga vastu seina jooksnud, saime aru, et olime olnud liiga kangekaelsed. Meil tuli saadaval olevate võimaluste haaramiseks oma seisukohti kohandada. Heade referents-projektide saamiseks tasub kaaluda koduturust mõnevõrra teistsugust lähenemist,“ selgitas Hejnfelt.

  4. Austa kultuurilisi erinevusi. Finestmedia esindaja kinnitusel on Poola inimesed ja sealne ärikultuur väga erinev sellest, millega eestlased harjunud on. „Eestlased usuvad lamedasse struktuuri, minimaalsesse bürokraatiasse, kiiresse töötemposse ja avatud suhtlusesse. Seda ei saa eeldada oma koostööpartneritelt Poolas, kus tiitlid on üliolulised, kooskõlastusringid pikad ja väsitavad ning juhtkonnaga vahetu suhte loomine võimatu. Poolas keerleb kõik ümber maine – et meie partnerid ja võimalikud töötajad võtaksid meid tõsiselt, tuli meil rajada kontor Olivia Stari kõrghoonesse, Poola kõige prestiižsemasse kontorihoonesse väljaspool Varssavit. Selliste kulutuste tegemine võib osutuda äri alustamisel väga riskantseks,“ tõdes Sören Hejnfelt.

  5. Investeeri maksimaalselt töötajatesse. Heijnfelti sõnul on õigete inimeste leidmine kõige suurem katsumus. Finestmedia otsustas lausa asutada eraldiseisva personaliotsingu firma, et leida turult parimaid IT-talente. „Meie HR-üksus teenindab täna Poola IT-ettevõtteid ning laienesime just Gdanskist ka Krakowisse. Selle investeeringuta ei oleks me oma parimaid töötajaid leidnud,“ kinnitas ta.

    Tema sõnul tuleb silmas pidada, et Poolas on ka värbamistsükkel oluliselt pikem. Tipptasemel IT-töötaja leidmiseks kulub ligikaudu kuu aega, misjärel tuleb oodata umbes kolm kuud, kuni ta oma senises töökohas avalduse esitab ja töölt lahkub. „See tähendab, et pead olema sektori parim tööandja, et hoida inimesi enda juures. Meil on see õnnestunud – meie töötajaid hämmastab jätkuvalt see, kui hästi neid koheldakse võrreldes Poola traditsioonilise organisatsioonikultuuriga,“ lisas ta.